Ըստ ՀՀ կառավարության 2012 թ. հուլիսի 19-ի թիվ 948 և 2013 թ. հունվարի 10-ի թիվ 20 որոշումների` լսողության խնդիրներ ունեցող 12-18 տարեկան երեխաներին լսողական սարքեր տրամադրում են վաուչերային համակարգով: Այդ համակարգի համաձայն` կառավարությունը կտրամադրի 80 հազար դրամ արժողությամբ հավաստագրեր:
Սակայն որոշումն ունի բավականին բացթողումներ, որոնք հակասում են դրանից օգտվողների շահերին: «Արաբկիր» բժշկական կենտրոնի մանկական սուրդոծառայության ղեկավար Թամարա Ալեքսանդրովնան իր դիտարկումներն է ներկայացնում օրենքի թերացումների մասին:
— Որքանո՞վ է գործում վաուչերային համակարգի մասին օրենքը, ի՞նչ բացթողումներ կան:
— Իհարկե, համակարգի ներդրումն ինքնին առաջընթաց է, սակայն մենք այստեղ ունենք բավականին թերացումներ: Վաուչերային համակարգի հետ կապված վերջին որոշումը թույլ տվեց, որ լսողական սարքերը տրամադրվեն անհատական մոտեցմամբ՝ յուրաքանչյուր երեխային տրամադրելով իրեն հարմար սարք:
Օրենքի հետ կապված առաջին խնդիրը ֆինանսականն է: Վաուչերը արժե 80.000 դրամ՝ ամեն ականջի համար: Իսկ այդ գումարը հարմար է միայն միջին և ցածր հզորության լսողական սարքերի դեպքում: Գերհզոր լսողական սարք ձեռքբերելու համար ծնողը պետք է համավճար լինի, իսկ նման սարքերը բավականին թանկ արժեն:
Երկրորդ խնդիրն այն է, որ օրենքը այդ գումարը նախատեսում է միայն լսողական սարքի ձեռքբերման համար: Ենթադրենք երեխան ունի լսողական սարքեր և նրան դրանք պետք չեն, փոխարենը անհրաժեշտ են օժանդակ սարքեր՝ մարտկոց, հեռախոսով խոսելը, համակարգչից ու հեռուստացույցից օգտվելը հեշտացնող սարքեր: Կամ այժմ գոյություն ունի FM համակարգ, որը թույլ է տալիս հաճախել հանրակրթական դպրոց և լսել այն ձայնը, որն այդ պահին անհրաժեշտ է: Առանց FM համակարգի լսողական սարքերը հզորացնում են բոլոր աղմուկները, որը խանգարող հանգամանք է դասաժամին քննարկումների ժամանակ:
Ծրագիրը սկսելու առաջին տարում, քննարկումները հիմք ընդունելով, մենք 2 լսողական սարքերի փոխարեն 1 թանկարժեք սարք էինք տրամադրում, սակայն ֆինանսների նախարարությունը մեզ արգելեց նման քայլ անել՝ չնայած, որ օրենքի 26-րդ կետը նման բան նախատեսում էր:
Այդ գումարով օժանդակ սարք տրամադրվում է այն դեպքում, երբ ասենք լսողական սարքն արժե 60.000 դրամ և միայն վաուչերով նախատեսված գումարի մնացած մասն է օգտագործվում այդ նպատակով: Սա իրոք լուրջ խնդիր է:
— Խոսենք վաուչերով նախատեսված գումարի մասին: Մեծամասամբ երեխաներին անհրաժեշտ սարքերը գերազանցում են 80.000 դրամը: Ինչպե՞ս ստացվեց, որ այս գումարը ընտրվեց որպես միջին գին:
— Սկզբնական քննարկումների ժամանակ մենք այդ գումարին հավանություն տվեցինք:
Այդ գինը լսողության միջին կորուստի համար շատ լավ է, բայց բոլորս էլ նշեցինք, որ գերհզոր սարքերի դեպքում պետք է ավելի բարձր գին սահմանել: Որպես միջին ընդունվեց այդ գինը, որովհետև այն ժամանակ մրցույթում հաղթած կազմակերպության ներկրած գերհզոր լսողական սարքերն այդ գինն ունեին, սակայն դրանք էլ անորակ էին:
Հիմա, օրինակ, եթե սարքը արժե 160 հազար դրամ, պետությունից ստանում են 80 հազարը, իսկ մնացած գումարը գտնելու համար փնտրում ենք հովանավորներ, ովքեր կարող են երեխաներին օգնել: Նման կազմակերպությունները երեխաներին հաշվառում են և ֆինանսական հնարավորության դեպքում են միայն օգնում: Բայց լսողությունն այն է, որ միշտ պետք է լինի մարդու հետ, չես կարող երեխային ասել՝ դու կես տարի սպասիր, մինչև գումարը հավաքվի, որ սարք ունենաս: Այստեղ պետք է հարց դնել, որ գերհզոր սարքով ստացող վաուչերների գինը բարձր լինի, որովհետև վաուչերի գինը չի համապատասխանում սարքերի շուկայական գներին:
— Եթե մարդուն անհրաժեշտ է այլընտրանքային սարք, որը հայաստանյան շուկայում բացակայում է, այդ դեպքում օրենքն ի՞նչ ձևով է գործում:
Սա էլ օրենքի հաջորդ թերացումն է, որ այդպիսի դեպքերի համար կետեր մշակված չեն: Օրինակ Ռուսաստանում այսպիսի կետ կա: Եթե մարդը սարք է գնել ուրիշ երկրում ու բերում է գնման կտրոնը, ապա նա ստանում է իրեն հասանելի հավաստագրի չափով գումար: Փոխհատուցումը շատ ճիշտ մոտեցում է: Դա է պատճառը, որ երբ ծնողը ստանում է վաուչեր, ստիպված բավարարվում է սարք տրամադրող բուժհիմնարկներով և ավելի որակյալ ու հարմարավետ սարքեր չի փնտրում այլ շուկաներում: Բայց պետք է նշել նաև, որ մեր շուկայում ներկայացված են լսողական սարքեր բազմաթիվ լավագույն եվրոպական ֆիրմաներից:
Մեզ մոտ հավաստագրի գումարը փոխանցվում է սարքը տրամադրող բուժհիմնարկին և ծնողն այդ գումարը չի կարող ստանալ: Քննարկումների ժամանակ այս հարցը բարձրացվել է, բոլորն էլ հավանություն են տվել այն մտքին, որ մեզ մոտ էլ լինի նման կետ, բայց օրենքում դա չի ներառվել: Գուցե պատճառը այդ կետի իրականացման բարդություններն են:
— Կարո՞ղ ենք հույս ունենալ, որ մեզ մոտ շուտով նաև դրա հնարավորությունը կլինի:
Օրենքներն ու որոշումներն առհասարակ անընդհատ բարելավվում են, լրացումներ են կատարվում: Վաուչերային համակարգի ներմուծումն արդեն բավականին դրական քայլ եմ համարում, որ այս հարցը բարձրացվեց, կառավարությունն իր հավանությունը տվեց և ընդունվեց օրենքը, որը կիրառվում է արդեն երեք տարի: Փորձն էլ արդեն ցույց կտա թերությունները, որոնք էլ ժամանակի ընթացքում կուղղվեն:
Իհարկե, երեխաներն ու ծնողները տարբերվում են, տարբերվում են հնարավորությունները և այդ ամենը ազդում է վերջնական արդյունքի վրա: Այստեղ հարցն այն է, թե ծնողը որքանո՞վ է հետաքրքրված երեխայի բուժմամբ և ինչպե՞ս է աշխատում դրա համար: Երեխայի զարգացման համար ընտանիքն ունի իր մեծ նշանակությունը, սուրդոմանկավարժը, ուսուցիչները և , իհարկե, երեխայի անձը: Բայց կարևորն այն է, որ ստեղծված է պետական համակարգ, որը նպաստում է լսողական խնդիրներ ունեցող երեխաների մաքսիմալ ներառմանը:
— Հավաստագրերի համակարգից օգտվողների հաշվառումը ինչպե ՞ս է կատարվում, արդյո՞ք այս գործընթացում բացառված են կոռուպցիոն ռիսկերը:
Այստեղ բոլորովին ռիսկեր չկան: Երեխաները ծննդատնից արդեն գալիս են իրենց նախնական ախտորոշումով, հետո գնում են կենտրոններ, որտեղ ստանում են վերջնական ախտորոշումը, օրինակ՝ խլություն, ծանրալսություն: Երեխաները հաշվառվում են մանկական կենտրոնում, որտեղ նրանք ստանում են բուժօգնություն, նաև տարբեր սարքեր, այցելում են ռեաբիլիտացիան կենտրոններ և այլն: 12 տարեկանից բարձր երեխաները ուղորդվում են նախարարություն հավաստագրեր ստանալու համար: Նրանք իրենց հավաստագրով կարող են դիմել այն կենտրոնները, որոնք կնքել են պայմանագիր նախարարության հետ և ստանան իրենց սարքերը:
— Սարքերի տեղադրման համար վճար նախատեսվա՞ծ է:
— Տեղադրումը անվճար է: Մեր մասնագետները տարվա մեջ երկու- երեք անգամ վերապատրաստման են գնում: Օրինակ՝ հիմա երկու մասնագետ պիտի գնան Ցյուրիխ, որպեսզի սովորեն աշխատել թվային սարքերի հետ:
— Օրենքով նախատեսված է վաուչեր տրամադրել 5 տարին մեկ անգամ: Արդյոք այն կարող է 5 տարի շարունակ ծառայել, ի՞նչ է կատարվում դրա խափանվելուց հետո:
— Դժվար հարց է, օրինակ, մեր հաճախորդներից մի տղա կար, ով չորս տարվա ընթացքում երկու անգամ փոխեց իր լսողական սարքը, որովհետև շատ էր քրտնում, իսկ հիմա ձեռք է բերել սարքեր, որոնք ունեն քրտնելու դեմ պաշտպանվածություն, նաև կա չորացնող սարք, որը միացնում է գիշերը:
Լսողական սարքը կրող երեխաներին դժվար է սովորեցնել ճիշտ օգտվել դրանցից: Մեկը քրտնում է, մյուսը գցում կորցնում կամ կոտրում է սարքը: Այսպիսի դեպքերի համար ևս օրենքը ոչինչ չի նախատեսում, այս հատվածը մեզ մոտ նույնպես բաց է, նման դեպքերում էլ ենք դիմում բարեգործական կազմակերպություններին: Օրենքում նշված 5 տարվա ընթացքում առաջացած խնդիրների դեպքում ծնողը պետք է հոգա սարքի մասին: Սարքն ունի երաշխիքի մեկ տարվա ժամկետ, որի ընթացքում այն վերանորոգվում է անվճար:
«Իրազեկում» այլընտրանքային բլոգի թղթակից՝ Լիլիթ Գրիգորյան